Články o historii

Začátky terénních závodů

Jako sport patří mezi touhy člověka po rychlém pohybu na zemi. Víte, že vynález parního stroje umožnil vznik železnic a Ottův spalovací motor přivedl na svět automobily i motocykly? Připomeňme si, že prvním motocyklem byl stroj Gottlieba Daimlera z roku 1885. Měl dřevěný rám, dřevěná kola s...
Celý článek

A jak to bude dál (1951 - 1955)

S nárůstem terénních závodů dochází k vývoji motocyklů a výkonnosti jezdů. Vzniká nový samostatný druh motocyklového sportu a jsou i specializovaní závodníci – terénáři, a nikoliv pouze soutěžní jezdci, kteří jezdili terénní závody jen jako doplněk ve volných termínech mezi soutěžemi. Vznikají...
Celý článek

Éra Čížka a Jawy (1956 - 1960)

První polovina 50 let byla ve znamení hledání a uspořádání koncepce terénních závodů. V té druhé polovině přichází na řadu pořádání mistrovství Evropy a mistrovství světa. Zajímavé je, že od roku 1957 se smí zúčastnit mistrovství Evropy a světa pouze kubatury 250-500 cm3. Jelo se tehdy 12...
Celý článek

Nástup Válka a ČZ (1961 - 1963)

Závody dvěstěpadesátek se stávají postupně zajímavějšími a populárnějšími než pětistovky. V roce 1962 je vypsáno 10 závodů pětistovek a 15 závodů třídy dvěstěpadesát, ale pozor konečně mistrovství světa! Píše se rok 1961, jezdci Jawy jsou za vrcholem své výkonnosti, Miloslav Souček přechází do...
Celý článek

Ve znamení dvoudobých motorů

Přichází dvoudobá Jawa 250 cm3 nové generace pro terénní závody a ČZ 360 cm3. Pod hlavičku Jawy přechází Vlastimil Válek. Novinkou se stávají zimní motokrosy. Mistrovství světa       Rok 1964 250cm3 7. místo Vlastimil...
Celý článek

Kralující ČZ (1967 - 1968)

Dochází k omezení počtu Velkých cen v obou třídách na 13, později na 12. Československé dvěstěpadesátky jsou na úrovni nejlepších konkurenčních strojů, ale pětistovky na světové špičce nemají konkurenci. Proto nasazujeme oba domácí jezdce jak Petra Dobrého, tak Vlastimila Válka na rychlé půllitry....
Celý článek

Japonská invaze (1969 - 1970)

Mistrovství světa se natolik rozmohlo, že nezasahuje jen po Evropě, ale stává se skutečným celosvětovým soupeřením. Nastupuje i americké turné závodů kam odjíždí i naše motokrosová špička na čele s Válkem. Začalo platit Japonské pravidlo: „Motocyklovou techniku jsme vzali od vás z Evropy,...
Celý článek

Příchod mladé čs.generace (1971 - 1972)

Nástup japonských strojů v sedlech s nejlepšími evropskými jezdci. Dřívější amatérismus v tomto odvětví sportu byl již nenávratně pryč. Na trhu jsou už značky jako Suzuki, Yamaha, Kawasaki a přichází největší světový výrobce jednostopých motorových vozidel terénními motocykly –...
Celý článek

Mistrovský titul pro Yamahu (1973)

V tomto roce jsme nastupovali s mladou generací jezdců trojice Jaroslav Falta, Jiří Churavý a Antonín Baborovský. Špatná zpráva přišla ze zemního soustředění ze SSSR, kde se těžce zranil Jiří Churavý. Faltova zimní forma vyprchala a Ant.Baborovský sbíral zkušenosti. Mistrovství...
Celý článek

Mojsejev nebo Falta? (1974)

Vynikající forma Jaroslava Falty, přechod Jiřího stodůlky od pětistovek „k soutěžákům“. Startují i Ant.Baborovský, Jiří Churavý a Halm. Lepší průběh motoru u našich strojů ČZ. Zároveň byly i odlehčené a jezdci s nimi lépe skákali a byli rychlejší. ČZ jsou osazeny u zadního pérování vzduchovými...
Celý článek

Stříbro a bronz ve stopětavacítkách (1975 - 1976)

Nastupujeme ve složení Jaroslav Falta (již uzdraven) Antonín Baborovský a Miroslav Halm – třída 250cm3 a do 125cm3- Jiří Churavý a Zdeněk Velký. Kubaturu 500 jsme vyklidili a tovární motocykly ČZ byly připraveny pouze pro sovětské jezdce. Mistrovství světa 125cm3 2....
Celý článek

Ústup ze slávy (1978 - 1980)

Ústup ze slávy r.1978 Zatím co svět motokrosu nabírá na přitažlivosti pro světové výrobce motocyklů a závody se těší velkému zájmu diváků v našem Automotoklubu se rozhoduje o soustředění sil ve třídě 250, kde bude plná tovární podpora jezdcům Jaroslava Falty, Antonína Baborovského a Zdeňku Velkému....
Celý článek