Mojsejev nebo Falta? (1974)
Vynikající forma Jaroslava Falty, přechod Jiřího stodůlky od pětistovek „k soutěžákům“. Startují i Ant.Baborovský, Jiří Churavý a Halm. Lepší průběh motoru u našich strojů ČZ. Zároveň byly i odlehčené a jezdci s nimi lépe skákali a byli rychlejší. ČZ jsou osazeny u zadního pérování vzduchovými tlumiči. Konstruktérem je František Krňávek.
Pořadí po osmi závodech do letní přestávky
Rok 1974 | |||
---|---|---|---|
250cm3 | 1. místo | G.Mojsejev | 125b. |
2. místo | J.Falta | 109b. | |
3. místo | H.Everts | 99b. |
Přichází na řadu letní seriál závodů v USA – velký jezdecký úspěch jezdců a strojů ČZ. Falta odjíždí před posledním závodem v USA, aby se připravil na závěrečné tři závody sezóny MS a přenechává americké vítězství Zdeňkovi Velkému.
Falta při testování strojů u Strakonic se zraňuje. Závody ve Finsku jsou soubojem Falty a Evertse o vítězství, nakonec je Falta druhý, Mojsejev po pádu až desátý!. V druhé jízdě pro bolest ruky Falta odstupuje, Mojsejev si připisuje k 1 bod z 1.jízdy dalších 15 bodů z druhé za vítěství.
Bodový stav: | ||
---|---|---|
1. | Mojsejev | 135b. |
2. | Falta | 121b. |
3. | Everts | 113b. |
Ze Švédska si Falta přiváží 8 bodů z druhé jízdy, Mojsejev v druhé jízdě vyhrál.
Bodový stav: | ||
---|---|---|
1. | Mojsejev | 145b. |
2. | Falta | 129b. |
3. | Everts | 116b. |
Poslední závod ve Švýcarsku. Falta potřebuje 16 bodů k vítězství, za předpokladu, že Mojsejev vyjde bodově naprázdno. Znamenalo by to vyhrát jednu jízdu a druhou zajet na šestém místě (součet by byl 15+1 bod).
Vohlen ve Švýcarsku byl ve znamení organizačních zmatků, nízké startovací zařízení nezaručovalo regulérnost startů. Falta se v první jízdě ujímá vedení a po kolizi s jezdcem o kolo zpět padá v závěru jízdy až na třetí místo.Mojsejev odstoupil pro poruchu spojky.
Druhá jízda měla nešťastný začátek. Několik jezdců, mezi nimi i J.Falta na prvním místě přeskočilo startovací zařízení a na konci startovacího prostoru došlo k hromadnému pádu asi 15 jezdců spolu s Halmem a Churavým. Pořadatelé závod nezastavili a Falta si jel pro vítězství. Mojsejev odpadl pro poruchu. Falta by byl Mistrem světa, kdyby však nedostal trestnou minutu od Mezinárodní jury za předčasný start, klesl tak v druhé jízdě z 1.místa na 8. a ztratil i potřebné body pro titul!
Vohlen byl poučný pro FIM, byly změněny řády a už se nesměla připočítávat trestná minuta, ale špatný start se musí opakovat. Stejně tak vstoupila v platnost předepsaná výšky startovacího zařízení na 50cm.
Mistrovství světa | ||
---|---|---|
250cm3 | 2. místo | Jaroslav Falta |
8. místo | Miroslav Halm | |
500cm3 | 11.místo | Otakar Toman |
MS družstev | ||
1. Belgie | 2. NSR | 3. Švédsko |
4. SSSR | 5. Francie | 6. GB |
7. ČSSR |
V sezóně roku 1974 je nejzajímavější na technice terénních strojů nová třída stopětadvacítek, která se rodila. U tříd dvěstěpadesát a pětset probíhali pouze úpravy a rekonstrukce.
Čtyři různé směry provázely stopětadvacítky, ten první jsou zmenšeniny dvěstěpadesátek a pětistovek. Menší motor do rámu byl první směr, v druhé skupině jsou upravené špičkové tovární soutěžní stopětadvacítky (Zündapp), třetí škálu představují motocykly, kde základem je motor Sachs 125 a konečně čtyvrtá škála jsou speciálně stavěné terénní stopětadvacítky (Honda).
Poslední zmíňkou k tomuto roku patří i zvýšená popularita terénních závodů sajdkárů.