Mojsejev nebo Falta? (1974)

Vynikající forma Jaroslava Falty, přechod Jiřího stodůlky od pětistovek „k soutěžákům“. Startují i Ant.Baborovský, Jiří Churavý a Halm. Lepší průběh motoru u našich strojů ČZ. Zároveň byly i odlehčené a jezdci s nimi lépe skákali a byli rychlejší. ČZ jsou osazeny u zadního pérování vzduchovými tlumiči. Konstruktérem je František Krňávek.

Pořadí po osmi závodech do letní přestávky

Rok 1974
250cm3 1. místo G.Mojsejev 125b.
  2. místo J.Falta 109b.
  3. místo H.Everts 99b.

Přichází na řadu letní seriál závodů v USA – velký jezdecký úspěch jezdců a strojů ČZ. Falta odjíždí před posledním závodem v USA, aby se připravil na závěrečné tři závody sezóny MS a přenechává americké vítězství Zdeňkovi Velkému.

Falta při testování strojů u Strakonic se zraňuje. Závody ve Finsku jsou soubojem Falty a Evertse o vítězství, nakonec je Falta druhý, Mojsejev po pádu až desátý!. V druhé jízdě pro bolest ruky Falta odstupuje, Mojsejev si připisuje k 1 bod z 1.jízdy dalších 15 bodů z druhé za vítěství.

Bodový stav:
1. Mojsejev 135b.
2. Falta 121b.
3. Everts 113b.

Ze Švédska si Falta přiváží 8 bodů z druhé jízdy, Mojsejev v druhé jízdě vyhrál.

Bodový stav:
1. Mojsejev 145b.
2. Falta 129b.
3. Everts 116b.

Poslední závod ve Švýcarsku. Falta potřebuje 16 bodů k vítězství, za předpokladu, že Mojsejev vyjde bodově naprázdno. Znamenalo by to vyhrát jednu jízdu a druhou zajet na šestém místě (součet by byl 15+1 bod).
Vohlen ve Švýcarsku byl ve znamení organizačních zmatků, nízké startovací zařízení nezaručovalo regulérnost startů. Falta se v první jízdě ujímá vedení a po kolizi s jezdcem o kolo zpět padá v závěru jízdy až na třetí místo.Mojsejev odstoupil pro poruchu spojky.

Druhá jízda měla nešťastný začátek. Několik jezdců, mezi nimi i J.Falta na prvním místě přeskočilo startovací zařízení a na konci startovacího prostoru došlo k hromadnému pádu asi 15 jezdců spolu s Halmem a Churavým. Pořadatelé závod nezastavili a Falta si jel pro vítězství. Mojsejev odpadl pro poruchu. Falta by byl Mistrem světa, kdyby však nedostal trestnou minutu od Mezinárodní jury za předčasný start, klesl tak v druhé jízdě z 1.místa na 8. a ztratil i potřebné body pro titul!
Vohlen byl poučný pro FIM, byly změněny řády a už se nesměla připočítávat trestná minuta, ale špatný start se musí opakovat. Stejně tak vstoupila v platnost předepsaná výšky startovacího zařízení na 50cm.

Mistrovství světa    
250cm3 2. místo Jaroslav Falta
  8. místo Miroslav Halm
     
500cm3 11.místo Otakar Toman
 
MS družstev    
1. Belgie 2. NSR 3. Švédsko
4. SSSR 5. Francie 6. GB
7. ČSSR    

V sezóně roku 1974 je nejzajímavější na technice terénních strojů nová třída stopětadvacítek, která se rodila. U tříd dvěstěpadesát a pětset probíhali pouze úpravy a rekonstrukce.
Čtyři různé směry provázely stopětadvacítky, ten první jsou zmenšeniny dvěstěpadesátek a pětistovek. Menší motor do rámu byl první směr, v druhé skupině jsou upravené špičkové tovární soutěžní stopětadvacítky (Zündapp), třetí škálu představují motocykly, kde základem je motor Sachs 125 a konečně čtyvrtá škála jsou speciálně stavěné terénní stopětadvacítky (Honda).
Poslední zmíňkou k tomuto roku patří i zvýšená popularita terénních závodů sajdkárů.

pokračování