Vlastimil Válek    *15.3.1938 † 31.5.1989

15.3.1938 (Rokycany) - 31.5.1989 (Praha)
Mládí prožil v Pernarci (dobově politický okres Stříbro).
Jeho závodní kariéra mezi dospělými probíhá v letech 1957 až 1973, kdy dlouhodobě patří mezi naše nejlepší motokrosaře. Vicemistr světa mezi jednotlivci ve třídě do 250 ccm (1963) a vítěz 6 VC v MS. Z MS národních družstev 2 bronzy z Motokrosu národů a z Trofeje národů stříbro a bronz. V jednotlivcích 8-násobný mistr Československa.  

Začátky

První Vlastovy motokrosové roky nejsou dosud detailně zmapovány, ale řada pramenů jeho začátky pojí se stříbrskou tratí. Nejstarším nalezeným záznamem o Válkově závodnické činnosti je novinová zmínka o vítězství 1.5.1957 v oblastním závodě v Horažďovicích ve tř. do 175 ccm. Vzhledem ke kubatuře je téměř jisté, že startoval na stroji zn. ČZ.

1958

Pravděpodobně od ledna 1958 do prosince 1959 Válek absolvuje základní vojenskou službu jako člen pohraniční stráže v motoristickém oddílu sportovního klubu Rudá hvězda Praha. Má tak zajištěny velmi dobré tréninkové a materiální podmínky pro vrcholové působení v motokrosu. V republikovém mistrovství ve tř. do 175 ccm se mu daří umísťovat v první desítce.

1959

Vlastimil se profiluje jako neúnavný a všestranný motokrosař. Pravidelně se zúčastňuje závodů ve 2 třídách, a to do 175 ccm (na ČZ) a nově také do 500 ccm (ESO). V královské třídě půllitrů se rychle zabydlí a získává svůj první titul mistra Československa.

1960

Výbornými výkony v RH Praha Válek zaujal, a tak nastupuje jako tovární jezdec ve strakonických Českých závodech motocyklových (ČZM). Továrna dominuje v nejslabší kubatuře do 175 ccm s osvědčeným modelem, který se stává základem pro "dvěstěpadesátku". Válec má 2 výfuky, od čehož se odvíjí slangové pojmenování motocyklu jako "dvoulauf". Vlasta pracuje na vylepšování jízdních vlastností úpravami šasi a zkoušením nových součástí, o motory se mu starají specialisté. Z nich se postupně stává hlavním Válkovým mechanikem Václav Kvěch. Ale ani pilot se vlastních úprav na motocyklu nevzdává a často sahá po autogenním hořáku, pilce a svářečce. Někdy se tak děje dokonce i v přestávkách mezi jízdami na závodech. Válek se přitom řídí hlavně svými pocity, některé úpravy nejsou ani technicky podložené, nezřídka ale fungují. 

Po velmi dobrém 4. místě v silně obsazeném mezinárodním závodě v Přerově dostane Válek příležitost 22.5. v rozšířené reprezentaci pro VC Československa v ME do 250 ccm. Národ žije motokrosem a do prosluněné pražské Šárky přichází 80 tisíc diváků. Nováček Válek se hned řadí po bok našich hvězd Miloslava Součka (ESO) a Jaromíra Čížka (Jawa) a bojuje se s nimi proti vynikající anglické trojici Jeffrey Smith, Arthur Lampkin (oba BSA) a David Bickers (Greeves). Ve slavném strhujícím závodě celkově vítězí Souček, Válek si velmi dobrým 5. místem připisuje první 2 body z ME a zajišťuje si místo v reprezentaci i pro další závod.

Za týden se v polském Zabrze opakuje souboj mezi našimi a Angličany. Válek se již ve svém druhém závodě ME staví na stupně vítězů za 3. místo!  Místo v reprezentaci pro něj nyní bude jisté až do konce sezóny, přestože v červnových VC neboduje. Další bronzový úspěch přichází až 17.7. v anglickém Shrubland Parku. Celkovým 9. místem v ME 250 za 11 bodů posílají Válek a značka ČZ světu slušnou vizitku.

Domácí šampionát baví diváky prestižním soubojem našich značek ČZ, Jawa a ESO. V nabité tř. do 250 ccm sice Válek bojuje na špici bez medailového úspěchu, bezkonkurenční je ale ve tř. do 175 ccm, kde získává titul s maximálním možným počtem bodů.

1961

V ČZM stále žádná mimořádná podpora motokrosu nepřichází, takže ve tř. do 250 ccm se bude pokračovat s několika stroji z loňska. Válek bude v ME 250 dokonce jezdit bez oblíbeného mechanika Kvěcha. Základ reprezentace je nesourodý - mladý, dravý Válek na lehké ČZ a stárnoucí Čížek na klasické Jawě spíše cestovního charakteru. Sezóna v ME však ukazuje, že Vlastimil ještě potřebuje nabírat mezinárodní zkušenosti a že nelze soupeřit se světovou špičkou bez plné tovární podpory. Rebel Válek je sice rychlý, ale stroje pod ním trpí a má nepříjemně často problém dojet do cíle.

V ME Válek boduje pouze ve 4 závodech a s celkovými 14 body končí na 7. místě, 5 bodů za pátým Čížkem. Válkovi se podaří zopakovat bronz v polském Zabrze a svůj dosavadní nejlepší výsledek zajíždí ve finálové východoněmecké Apoldě, kde je stříbrný za Čížkem. Pro naši dosavadní jedničku jde o poslední velké vítězství, naposledy vyhrává "stará škola" před dravým mládím.

Na domácí scéně však průlom již nastal a Válek pro ČZ získává titul ve tř. do 250 ccm!

1962

Masově populární motokros konečně získává ve Strakonicích plnou pozornost. Pro první skutečně tovární ČZ 250 konstruktéři pod vedením Ing. Pavla Husáka přejímají od Válka výsledky jeho zkoušek zejména na rámu motocyklu. Stroj je výkonnější a lehčí, ale bohužel také poměrně poruchový.

V premiérovém ročníku MS 250 Válek patří mezi favority, ale jeho ČZ vydrží do cíle až ve čtvrtém podniku ve Francii. Z netrpělivě očekávané domácí VC v Šárce 20.5. se stává jeden z nejslavnějších motokrosů naší historie. Dav 70 tisíc diváků uchvátí napínavý souboj Válek - Torsten Hallman (Husqvarna), z něhož Švéd odstupuje v 2. jízdě, když po chybě padá a doslova rozpůlí motocykl. Válek získává pro Československo první vítěznou VC v seriálu MS.

V dalším průběhu sezóny Vlastimil získá ještě stříbro a 2 bronzy, jsou ale doplněny dalšími technickými závadami anebo umístěními za největšími konkurenty. Přesto si Válek i letos polepšuje na výbornou 4. příčku v MS celkově, mistrem je Hallman.

1963

V ČZM naplno pokračuje vývoj terénních speciálů a Válek bude mít k dispozici ještě lepší stroj než dosud. Vrací se k němu i mechanik Kvěch. Nebývalé podmínky a spolehlivost stroje umožní Vlastovi zajet jeho nejlepší sezónu.

Bohužel v MS 250 kvůli nepřipravenosti a nákladům chybíme v březnových VC Španělska a Itálie, kde Hallman získává 14 bodů a ujímá se vedení. Od Francie už se z Válka stává nejvážnější Švédův konkurent. Výborný Seveřan ale vytrvale jeho útokům odolává, Čech si alespoň připisuje druhá místa. Až 9.6. na nerovné, úzké, písčité trati v nizozemském Schijndelu Válek poprvé vítězí. V následující Velké Británii se však opět vrací na stříbrnou pozici za svého největšího soka.

Volný víkend využívají strakoničtí jezdci k účasti v MS 500 ve VC Československa 23.6. v Šárce. Válek s Karlem Pilařem na lehkých 2-taktech vletí do královské kubatury ovládané těžkými 4-takty jako uragán. Úřadující švédský mistr světa Rolf Tibblin (Husqvarna) s vypětím zachraňuje vítězství. Stříbrem ze závodu MS 500 vyrovnává Válek dosavadní čs. maximum Součka z r. 1961 a spouští revoluci v nejsilnější kubatuře, během které 2-takty opanují také tuto třídu.

MS 250 míří do Švédska, kde Válek končí bez bodů, zatímco Hallman si jde posedmé pro zlato. Při bodovém hodnocení MS, do kterého se započítává 7 nejlepších výsledků, to znamená titul mistra světa pro Švéda. Ve Finsku Hallman ještě jednou Válka porazí, následující VC SSSR, Polska a Československa však patří našemu jezdci. Završení unikátního hattricku vítězných VC a porážka staronového mistra světa nadchne 27.7. davy diváků v Holicích. Válek potvrzuje skvělé 2. místo v celkovém pořadí MS 250. V životní sezóně získává celkem 62 bodů, ze kterých je 50 započitatelných. V jiných letech by to stačilo na zisk mistrovského titulu. Bohužel letos byl i Hallman na jeho "Husky" vynikající. Díky Válkovi, Sovětu Grigorijevovi a Pilařovi bere ČZ 2. - 4. místo v MS 250.

Mezinárodní sezónu ukončujeme premiérovou účastí na Trofeji národů, jednorázovém MS družstev ve tř. do 250 ccm. V belgickém Loppemu vítězí silní Švédové kolem Hallmana před vyrovnanými Brity, Válek táhne Československo k bronzu z Trofeje národů.

Vlastimil i na domácí půdě potvrzuje svou životní formu a získává mistrovské tituly ve třídách do 175  a 250 ccm. Pomohl mu k tomu i závod ve Stříbře, kde tř. 175 ccm vyhrál před Polánkou a Staňkem a tř. 250 ccm před Polánkou a Pilařem.

1964

Veleúspěšná minulá sezóna vede ČZM ke spuštění malosériové výroby motokrosového speciálu ČZ 250, ze kterého se stal stroj světové špičky. "Dvoulauf" je lehký, rychlý, spolehlivý a dobře ovladatelný. Vlastimil Válek už u těchto výsledků své vývojové a závodnické činnosti není. Spolu s některými dalšími pracovníky ČZM přechází do Výzkumně vývojového závodu národního podniku JAWA v Praze - Strašnicích, který má být dle vládního rozhodnutí budoucím hlavním centrem vývoje terénních strojů.    

JAWA vloni představila zcela novou "dvěstěpadesátku" s unikátním rámem kolébkového tvaru (odtud přezdívka "banán"). Mašina je poměrně lehká a rychlá, ale zatím nespolehlivá. Válek nakonec musí absolvovat první 3 závody MS 250 na ČZ. Poté ani návrat na jawu nevrací loňskou pohodu. V sezóně se u něj střídají technické problémy a odstoupení s bodovanými umístěními, z nichž nejlepší je 3. místo ze závěrečné Francie. S celkem 16 body je v MS sice nejlepším z našich, ale stačí to jen na 7. místo. Belgičan Joël Robert přitom získává pro značku ČZ titul mistra světa.

Po nepříliš úspěšné sezóně si Válek trochu spraví chuť v nizozemském Markelu, kde získáváme stříbro z Trofeje národů.

Nepochybně jej potěšil i další čs. titul ve tř. do 175 ccm.

1965

Výsledky Válkovy spolupráce na ladění Jawy 250 se začínají dostavovat a motocykl je dobře připraven. V únorovém Vimperku jawisté Dobrý a Válek poráží mistra světa Roberta, který je tovární jedničkou ČZ.

Vlastův start do MS 250 je ale pomalejší. Z prvních 4 VC bere jen dvě 4. místa. Následující Holice 9.5. jsou smáčeny deštěm a přináší vyrovnaný souboj Válek - Robert. Válek jede klidněji a citlivě, dravý Robert ve stupačkách neváhá pouštět motocykl do smyku. V 1. jízdě Robert vyhrává těsně o jedinou sekundu. V 2. jízdě si jezdci několikrát vymění vedení. Pokračující déšť ale dále zhoršuje sjízdnost trati a protahuje čas jízdy až na 68 minut. Belgičanu dochází 600 m před cílem benzín a Válek se stává vítězem VC  Československa. Je tak opět zásadním způsobem u historického milníku. Po holických zkušenostech bude zrušen pevný počet kol v rozjížďce a začne se používat časový limit.

Ve zbytku MS Válek přeci jen mírně zaostává za dravými mladíky na ČZ bojujícími o titul a jeho maximem je 3. místo v Anglii. Posbírá ale pěkných 28 bodů a s malou ztrátou na nejlepší končí na kvalitním 6. místě. Novým mistrem světa se stává Sovět Viktor Arbekov (ČZ).

1966

Lehčí 2-takty se začínají prosazovat i v půllitrech. Stroje ČZ s východním Němcem Paulem Friedrichsem a Švédem Rolfem Tibblinem loni obsadily 2.  a 3. místo v MS. V Jawě konstrukční tým Ing. Husáka osazuje do dvojitého kolébkového rámu inovovaný motor objemu 400 ccm. Přes poněkud vyšší hmotnost mašina oplývá výkonem a ukazuje se nejrychlejší ze špičky. Zkušený Válek se na ní vydává ukončit nadvládu 4-taktů v MS třídy do 500 ccm a získat pro Československo vysněný titul. Soupeře má ovšem víc než zdatné. Tovární ČZ pojedou i nadále Friedrichs a 2-násobný mistr světa Tibblin. Obhájce titulu Jeff Smith dostává novou, sice 4-taktní, ale superlehkou titanovou BSA. Půllitry na ČZ nově pojede také Dave Bickers.

Přestože se Válek po zranění na konci minulé sezóny nemohl přes zimu systematicky připravovat, seriál MS 500 zahajuje velmi dobře. Na rychlé trati švýcarského Payerne využívá výkonu svého stroje k úvodnímu vedení v obou jízdách, pak ale před něj jde vždy Friedrichs, a na Válka zůstává stříbro. Suverénní Friedrichs získá pro ČZ titul, Válek vyrovnaně bojuje s ostatními favority. Ve výborné sezóně získává 4 bronzy a na závěr ještě jedno stříbro. Na spolehlivé jawě mezi nejlepšími 6 boduje ve 12 ze 14 VC. V tomto se mu nikdo nevyrovná. Bohužel do konečného pořadí se započítává 8 nejlepších umístění, čímž se Válkův zisk 41 bodů redukuje na 34. Stříbrnému Tibblinovi zůstává ze 43 bodů 40  a bronzovému Smithovi se počítá všech 37... Přes smolný bodový odečet je výtečné 4. místo vyrovnaným čs. maximem v MS 500.

Spojení Válek - Jawa funguje neomylně i na domácí scéně a jediný tovární jezdec si připisuje čs. titul ve tř. do 500 ccm. V závodě ve Stříbře Válek vítězí před Hřebečkem a Brabcem.

1967

Válkova Jawa 400 dostává klasický trubkový rám, který přináší snížení hmotnosti ze 115 na 110 kg a zlepšené jízdní vlastnosti. Na zimním soustředění je Válek ve vynikající kondici, ale před sezónou jej postihuje velmi těžký ledvinový záchvat. K oslabení se přidávají později problémy s kolenem, což resultuje ve slabý začátek MS 500.

Až 25.6. v sovětském Kišiněvě je v pohodě a končí bronzový. Ve Francii je druhý, Friedrichs (ČZ) vítězí jen díky lepšímu součtu časů. Po bronzu v Německu je Válek zpátky ve hře o celkové umístění. Friedrichs dál kráčí neohroženě za obhajobou titulu, pro Válka však další vyrovnané bitvy se Smithem (BSA) a Bickersem (ČZ) dopadají smolně. Závěrečný bronz ve Švýcarsku situaci nemění a Válek v MS 500 končí opět těsně na 4. místě.

Sezóna má pozoruhodnou dohru v podobě zrušení výsledků z východního Německa, kde Válek absentoval. Bickersovy body tím klesly na 26, shodně jako u Válka. Nebýt nesportovního gesta Friedrichse, kdy v Británii okatým přepuštěním pozice daroval Bickersovi 2 body, byl by Vlasta celkově bronzový...

Na domácí scéně ani v tomto roce Válek nenachází konkurenta a obhajuje titul mistra Československa ve tř. do 500 ccm.

1968

Válkova příprava poprvé probíhá pod novými státními trenéry Františkem Helikarem a Josefem Hřebečkem. Inovovaná plnoobjemová Jawa 500 je opět velmi rychlá a Válek na ní vyhrává všech 6 zimních motokrosů.

Bohužel v sezóně MS 500 se Vlastimil prosazuje mnohem méně. Do šampionátu nastupuje řada mladých dravých jezdců, se kterými si čerstvý třicátník Válek ne vždy dokáže poradit. Agresivita jeho jízdy již pomíjí. Po 8 sezónách ve světové špičce a ověnčen 8 tituly republikového mistra je zasloužilým motokrosovým profesorem. A samozřejmě ani fyzickou formu nejde udržet věčně. Na oblíbené trati ve východoněmecké Apoldě (9.6.) však Válek podává výborný výkon a odváží si stříbro, když přemožitelem je mu pouze obhájce titulu Friedrichs. Ve zbytku sezóny ale za špičkou zaostává a končí ke své vlastní nespokojenosti na celkovém 11. místě v MS 500.

Mládí se prosazuje i v domácím mistrovství, a tak profesor Válek další čs. titul nepřidává ani letos, ani v dalších letech.

V závěru roku se Vlastimil přidává ke skupině předních evropských jezdců, která vyjíždí do USA k sérii závodů. Promotér Edison Dye, dovozce motocyklů Husqvarna, se tím snaží o propagaci a rozvoji motokrosu ve Spojených státech a později také v Kanadě.

1969

Po nepříliš vydařené sezóně se Válek na vlastní žádost vzdává další reprezentace v MS. Na mezinárodní scéně zůstává ve slaběji obsazeném ME do 750 ccm, kde se později stává stříbrným za legendárním Švédem Billem Nilssonem (Husqvarna).

Na konci sezóny je Válek povolán do reprezentace, která vyráží na premiéru v Motokrosu národů, jednorázovém MS družstev ve tř. do 500 ccm. Ve Velké Británii však končíme na 4. místě s poměrně velkou ztrátou za Belgií, Švédskem a domácími.

1970

Přestože Vlastimil dostává novou Jawu 420, bude se o ni starat hlavně sám, protože na pozici továrního jezdce přichází mladík Jaroslav Homola.

Zimní tuzemské motokrosy se mění na minisérii nejprve 3, a později 4 závodů, které mohou televizní diváci sledovat v přímých přenosech. Piloti soupeří v kratších rozjížďkách postupovým systémem obdobným ploché dráze. Válek se do historie zapisuje jako první celkový vítěz Ceny Čs. televize.

I v dalším průběhu sezóny ukazuje, že nepatří do starého železa. Podívá se i na domácí podnik MS 500 v oblíbených Holicích, a jako nejlepší z našich v nabité konkurenci obsazuje 7. místo.

Motokros národů hostí italská Maggiora, kde Válka doplňují Jiří Stodůlka (oba Jawa 420), Otakar Toman, Oldřich Hamršmíd a Miroslav Halm (všichni ČZ). Mícháme pořadím na špici a získáváme premiérový bronz z Motokrosu národů za Švédskem a Belgií.

1971

Vlastimila motokros stále baví a jeho stroj také snese konkurenci. Pln elánu se pouští do nové sezóny a úspěšně obhajuje prvenství v zimních TV motokrosech.

13.6. hostí Stříbro poprvé závod MS a Válek si bitvu půllitrů na své "rodné" trati nemůže nechat ujít. Celkové 10. místo není pro jednoho z nejstarších účastníků špatnou vizitkou. Start svého oblíbence si vychutnává rekordních 17 tisíc diváků.

Poté Válek spěchá za oceán na premiéru letní série Inter - AMA pro stroje do 250 ccm. Turné po Spojených státech jede na ČZ, které jsou na tamním trhu velmi úspěšné, a daří se mu výtečně. Vyhrává 4 ze 6 závodů a s převahou se stává celkovým vítězem před Bickersem (ČZ) a domácím Lindströmem (Husqvarna).

Ve francouzském Vannes naše sestava Válek, Stodůlka, Konečný a Toman do bitvy mezi Švédy a Belgičany sice nezasahuje, ale s přehledem bereme 3. místo z Motokrosu národů.

Po letním úspěchu nemůže Válek v USA chybět ani v prestižnější půllitrové sérii Trans-AMA. Protože má v plánu odjet pouze první polovinu závodů, nemůže v nabité světové konkurenci myslet na celkový úspěch a končí na 13. místě.

1972

JAWA již loni zastavila vývoj motokrosových strojů, ale veterán Válek se u své Jawy 420 může spolehnout alespoň na částečnou podporu továrny.

Po vydařené zimní přípravě se ukazuje ve velmi dobré formě a po 3 letech absence dostává příležitost reprezentovat v zahraničí v MS 500. To zahajuje na klasice v rakouském Sittendorfu. Válek s hustým deštěm nemá problém, naopak, a po senzačním bronzu v 1. jízdě končí celkově pátý! I ve zbytku sezóny působí jako politý živou vodou a v MS zůstává startovat pravidelně. Celkem 5x se podívá do první desítky a sesbírá 16 bodů. Ve věku 34 let a v podstatě bez tovární podpory je celkové 14. místo v nabitém MS 500 úctyhodným výkonem.

Na Motokrosu národů v holandském Norgu se Válek nevědomky loučí se světovou scénou. V hlubokém písku za chladného deštivého počasí končíme na 4. místě.

1973

Motokros je pro Vlastu stále vším, a tak i další zimu tráví přípravou. Jako ve svých začátcích si samostatně upravuje svou 3 roky starou Jawu 420, kterou již celou předělal a odlehčil.

V zimní Ceně čs. televize jej předčí pouze Stodůlka. Poté absolvuje i reprezentační soustředění v Itálii, ale po nominačních závodech není pro start v MS vybrán.

V průběhu roku se Válek dostává do Kanady, aby zde pomáhal v prodejním zastoupení českých motocyklů v Montrealu. Otevírá mu to možnost startu v tamním šampionátu, čehož využívá k zisku titulu mezinárodního mistra Kanady ve tř. do 500 ccm.

Touto sezónou se Válek definitivně stává veteránem bez reprezentačních ambic, ale i nadále se objevuje na startech různých závodů v tuzemsku. Ve Svazarmu působí jako trenér mládeže, k výuce je zván i v Kanadě během svých dalších pracovních pobytů v 70. letech.

Vlastimil Válek zemřel ve věku 51 let, když ho 31.5.1989 při tréninku na trati u Lochkova u Prahy postihl srdeční infarkt. Odešla v něm jedna z nejvýznamnějších postav našeho motokrosu.