Velkolepý rozjezd klasického ECMX ve Stříbře
Přehlídka historických motorek, jaká není v sebelepším muzeu, byla k vidění v sobotu 10. května 2025 na Terénu sv. Petra ve Stříbře. Na legendární trať dorazilo 260 motokrosařů z celé Evropy se svými Čezetami, Husqvarnami, BSA, ale i s motorkami stále živých značek KTM, Honda, Suzuki a dalšími. Přijeli poměřit své síly v rámci prvního závodu třídílné série European Classic Motocross Cup (ECMX). Zahájený čtvrtý ročník si po ukončení činnosti holandské organizace ECMO právem nárokuje pozici evropského mistrovství veteránů klasiků.
Diváci sledovali líté souboje nejen ortodoxních klasiků důchodového věku, ale v některých třídách se na strojích z minulého století proháněli také poměrně mladí jezdci. Vintage motocross v šampionátu ECMX je otevřený i motocyklům z 80. a 90. let, což v kombinaci s rozličnými věkovými kategoriemi pilotů rozšiřuje nabídku až na 13 soutěžních tříd. Některé z nich jsou dokonce bez věkového omezení. V jezdeckém poli ale nadále logicky převažují starší a pokročilí závodníci, takže tradiční označení „veterán klasik“ zůstává v platnosti.
Zatímco klub Classic Motocross CZ pod vedením prezidenta Radka Nováka zajišťoval celkovou organizaci a komunikaci s jezdci a německým promotérem, hostitelé z AMK Stříbro se tentokrát starali „pouze“ o materiálně-technické zabezpečení podniku. A to rozhodně nebylo malým úkolem, protože paddock se začal plnit už dva dny předem a počet účastníků akce nakonec dosáhl dlouho nevídané výše. Teplé a suché počasí také příliš nepomáhalo přípravě trati ani její kondici během akce. Předseda stříbrského klubu Miroslav Vraný ale mohl být na svůj tým pyšný, protože závodiště přivítalo prestižní podnik vzorně připravené. Našlapaný program, ve kterém 275 startujících zcela vytížilo kapacitu odpoledne 14 závodními rozjížďkami, ve výsledku proběhl bez problémů a dle plánu. Také zdravotníci se většinou nudili a řešili pouze několik drobných případů.
Přestože na startovní rošt nastoupila celá řada zvučných českých i zahraničních jmen, domácí publikum hnalo svým fanděním vpřed především jezdce z Tachovska. Jednou z místních motokrosových legend byl Rudolf Bártl starší z Plané závodící ve třídě Classic 72+. Ten však reportérce Tachovského deníku přiznal, že to je jeho poslední závod v životě. Na otázku, jak mu to v první rozjížďce sedlo, odpověděl: „Moc dobře ne. Dlouho jsem netrénoval, tak jsem se musel přemoci. Ale hlavně jsem chtěl dokončit ten můj poslední závod. Když jsem tady na trati se závoděním kdysi začal, tak tady taky skončím.“ Na svém rozhodnutí prý trvá a nikdo ho k dalšímu závodění nepřemluví. Motokrosový matador vysekl poklonu pořadatelům. „Trať je skvělá, musím říct, že se o ni starají až moc dobře. Stříbrští pořadatelé opravdu věnují přípravám spoustu času, a je to znát,“ řekl. V odborných kruzích se o končícím „Dědovi“ Bártlovi okamžitě začalo diskutovat, zda jeho letošních 85 let už je skutečně věkem na sportovní důchod anebo by měl ještě v sedle motocyklu pokračovat.
Dalším zástupcem Tachovska, který dal zabrat hlasivkách fanoušků lemujícím trať stejně jako komentátorovi za mikrofonem, byl se svým startovním číslem #133 Leopold Šimák závodící ve třídě Classic 60+ . Ten hned v první rozjížďce ukázal, že do starého železa rozhodně nepatří a má v sobě ten správný závodní drajv. Dojel na první pozici, přičemž druhý byl anglický jezdec Keith Best. I v druhé jízdě Leoš dlouho vedl, ale v posledním kole se před něj Best dokázal dostat. Tím se dle motokrosových pravidel stal celkovým vítězem právě Angličan a Leopold Šimák se svojí motorkou ČZ 380/981 nazývanou „bočák“ skončil v celkovém pořadí na krásném druhém místě. „Bylo to dobré. Povedl se mi start, rychle jsem se dostal dopředu. Pak už jsem si hlídal, abych neudělal chybu, protože jsem tady doma. Mnoho lidí si ani neuvědomuje, že jsem odsud rodák. Jsem rád, že se to povedlo, i když jsem měl ráno problémy s motorem, ale mechanik je perfektní,“ odpověděl s úsměvem Deníku na otázku, jaké má pocity po první rozjížďce a při podávání šroubu svému mechanikovi odkryl obrovské modřiny po celé ruce. „To je od kamenů z minulého týdne ze závodu. Spěchal jsem, kamarád měl novou gumu, musel jsem rychle před něj. Dostal jsem zásah, protože jsem jel blízko za ním, abych ho předjel,“ mávl rukou sympatický motokrosař.
Stejně jako řadě dalších závodníků ani Šimákovi se nevyhnuly technické problémy, a tak byl rád, že má v depu spoustu kamarádů, kteří rádi vypomohou. „Uvolnil se mi šroub na nádrži. Byla tam samojistící matka, která nebyla dost dobrá,“ vysvětlil s tím, že tentokrát pomohl Petr Kašše. Dopoledne se pro změnu trápil s motorem Míra Hájek, který dělá jezdci mechanika.
Kromě Šimáka se dobrými výkony blýskli i další reprezentanti AMK Stříbro. David Paleček, Miroslav Zábranský, Jaroslav Kratochvíl - všichni se umístili v první desítce nebo těsně za ní. Skvěle rozjetý závod a poté smůla v 2. jízdě - to byl příběh Jana Jarolíma. Z něj se měl stát oslavovaný hrdina, protože v Twinshock do 50 let byl v 1. jízdě druhý a pak vedl v druhé rozjížďce. Cesta za evropským vítězstvím na domácí dráze se však zvrtla nevinným pádem, po kterém "ulitý" motor už nedovolil spěchat vpřed.
Pořadatelé počítali s tím, že ke vstupence dostanou diváci pořádnou porci slunečního záření a možná i trochu prachu, který k motokrosu patří, a proto pro ně zajistili příjemné zázemí. V areálu několik stánků nabízelo chlazené pivo i nealko nápoje. K dostání byly také klobásy, langoše či grilovaná krkovice a vůbec mnoho dalšího. Dokonce se dalo zakoupit kvalitní oblečení od místní trendy značky NEČUM. Slušný přehled o dění na trati dodával po celý den komentátor Míra Šimek.
Na evropský šampionát klasiků bylo zvědavo téměř 700 platících diváků. Spolu s mládeží do 15 let, která měla tradičně volný vstup, a jezdeckými doprovody se v ochozech sešlo na dva tisíce přihlížejících. Motokros ve Stříbře prostě táhne a pravidelně se řadí mezi největší sportovní akce v plzeňském regionu.
Závod na Terénu sv. Petra nesl čestný podtitul Memoriál Josefa Hřebečka. Slavný stříbrský rodák byl špičkovým závodníkem 50. – 60. let minulého století a poté až do začátku 90. let úspěšným reprezentačním trenérem. V r. 1964 se „Hřebec“ stal mistrem Československa ve tř. do 500 ccm, přičemž federálních medailí nasbíral ještě dalších sedm. V seriálu MS půllitrů byl v r. 1965 celkově desátý. Jako trenér se podílel na úspěších jezdců Dukly Praha, z nichž zářili zejména Falta, Baborovský, Velký, Churavý nebo Kovář.
Po úvodu ve Stříbře se ECMX přesouvá do Maďarska (14. 6. Veszpremvarsany) a Německa (5. 7. Laubus Eschbach). Na závěr sezóny se ještě uskuteční závod družstev, který hostí 16. 8. německý Blankenhain. AMK Stříbro přeje našim reprezentantům hodně úspěchů! Zároveň děkujeme všem fanouškům za návštěvu a zveme je na další závody 78. sezóny. Pokračujeme 7. září 2025 středočeským přeborem MOTUL MX Racing na velké trati se skokem přes silnici. Závěr ročníku bude 25. října 2025, kdy hostíme finále Českého poháru MX.
Výsledky ECMX, 1. závod, Stříbro, 10.5.2025:
Classic 50-: 1. Majer, 2. Říha, 3. Kolář
Classic 50+: 1. Majer, 2. Dokoupil, 3. Verdoodt (BEL)
Classic 60+: 1. Best (GBR), 2. Šimák, 3. Kistemaker (NED)
Classic 66+: 1. Nejedlý, 2. van den Nieuwenhof (NED), 3. Ampapa
Classic 72+: 1. Josefsson (SWE), 2. Senn (SUI), 3. Kozák, … 25. Bártl
Twinshock 50-: 1. Tschugg (GER), 2. Gilis (BEL), 3. Burgess (GBR), … 5. Jarolím, 6. Zábranský
Twinshock 50+: 1. Mayer (AUT), 2. Minkhorst (NED), 3. Brüderl (GER), … 11. Kratochvíl
Twinshock 60+: 1. Orbati (ITA), 2. Omlin (SUI), 3. Gallingani (ITA)
Twinshock 66+: 1. Gerlach, 2. Möhring, 3. Bernauer (všichni GER)
EVO Pre85: 1. Kraus, 2. Werner (GER), 3. Feyaerts (BEL)
EVO Pre90 50-: 1. Strnad, 2. Hammerl, 3. Martinz (oba AUT)
EVO Pre90 50+: 1. Blancquaert (BEL), 2. Pach, 3. Prammer (AUT), … 7. Paleček
Super EVO: 1. Strnad, 2. Krispel (AUT), 3. Majer
Kompletní výsledky ke stažení:
final_classic_50.pdf (36051)
final_classic_60.pdf (38644)
final_classic_66.pdf (40486)
final_classic_72.pdf (38681)
final_classic_bis_50.pdf (31910)
final_evo_85.pdf (34976)
final_evo_bis_50.pdf (34778)
final_evo_pre90_50.pdf (40168)
final_super_evo.pdf (39865)
final_twinshock_50.pdf (37030)
final_twinshock_60.pdf (36201)
final_twinshock_66.pdf (37028)
final_twinshock_bis_50.pdf (35835)
Text: Monika Šavlová (Tachovský deník), Míra Šimek
Foto: Luboš Ulč
Odkazy na fotografie a videa:
Luboš Ulč: eu.zonerama.com/LubosUlc/Album/13259619
Miroslav Jireček (pouze 1 ze 4 fotogalerií): www.foto-jirecek.cz/uvod/2025/gal-classic-stribro-3-2025