První motokros - zrod legendy
.jpg)
Článek na téma velkého jubilea Terénu svatého Petra samozřejmě musí začínat klasickým klišé, že závodní areál v přehledné kotlině na kraji města je kolébkou československého motokrosu. Samozřejmě je to pravda, protože 18. července 1948 se zde jel první motokrosový závod na našem území a pořadatelský úspěch nastartoval celé další dění v tomto sportu. Samozřejmě nelze vynechat ani pochvalu několika generacím pořadatelů, kteří až do současnosti nepřetržitě pečují o svou velkolepou trať a přivádějí na ní motokrosové závody vrcholné republikové i mezinárodní úrovně. V této souvislosti samozřejmě musí zaznít hrdá zmínka o tom, že v 70. letech 20. století Stříbro dokonce pětkrát hostilo Velkou cenu Československa v seriálu mistrovství světa! Samozřejmě by se z těch sedmi desítek závodních sezón dalo bohatě vybírat a mluvit o mnoha skvělých momentech, ale při kulatém výročí na sebe pozornost logicky poutá začátek legendy – první motokros.
.jpg)
Již od založení Autoklubu ve Stříbře v květnu 1947 patřil mezi nejaktivnější jeho členy František Černý (nar. 1907). Tento všestranný motocyklový jezdec přivezl první informace o motokrosu a přivedl klubové kolegy na myšlenku jej uspořádat. Terénní závody na uzavřené, relativně krátké trati byly žhavou novinkou, která se začala šířit po západní Evropě. V poválečném Stříbře měl Černý prodejnu motocyklů ČZ. Strakonickou značku reprezentoval jako silniční i soutěžní tovární jezdec dokonce už v předválečných letech a vypracoval se mezi absolutní závodnickou špičku v republice.
„Fanánek“ byl hlavní postavou také pro výběr místa a vytyčení první trati. Volba padla na kotlinu za kostelíkem sv. Petra. Stejně jako dnes měla charakter louky, rostlo v ní jen několik osamocených stromů. Silnice nabízela pohodlný přístup a skvělý výhled pro diváky. V budově dnešní klubovny a pod přilehlou pergolou fungovala oblíbená letní restaurace „Amerika“.
.jpg)
Stříbrský klub měl zájem pouze o motokros, ale krajský výbor brannosti svůj souhlas s konáním podmínil tím, že se bude jednat o branný závod. Podmínka byla splněna tím, že se po motokrosu jel navíc nepodstatný jednokolový závod s brannými prvky (hod granátem na cíl, střelba z pušky a přejetí šestimetrového prkna).
Prvotní trať byla vytyčena jako poměrně jednoduchý okruh po obvodu kotliny s minimem zatáček a skoků. Start a cíl byl pod silnicí na Stříbro na dlouhé rovince, které v současnosti dominuje dvojice lavic. V zatáčce u klubovny je dodnes krátký úvoz, který jezdci překonávali napříč a skákali na cílovou rovinku. Byl to jediný skok na trati, která měla délku zhruba 600 m.
 - Jaromír Černý.jpg)
Původně se měl závod konat již 20. června, ale pro deštivé počasí byl odložen na 18. července 1948. Zprávu o zrušení původního termínu se nepodařilo dostatečně rozšířit, takže se stejně sjeli všichni jezdci a na 2500 diváků! V červenci se poté závodilo před 4 tisíci přihlížejících, mnoho z nich přijelo i autobusy z velmi vzdálených míst.

Celkem bylo ve 4 třídách přihlášeno 47 jezdců. Drtivou převahu měly naše značky ČZ a Jawa, k vidění byly i stroje DKW, BMW a Williers. Dle očekávání se prosadili čs. reprezentanti z motocyklových soutěží na továrních strojích ČZ. Proti často amatérské konkurenci měli jasnou převahu jak jezdeckou, tak technickou. V jednotlivých třídách zvítězili Václav Diviš (125 ccm), František Černý (175 ccm) a Čeněk Kohlíček (do i nad 250 ccm). Ten vyhrál také absolutně, protože 20 okruhů zvládl ze všech nejrychleji. Na dobové fotografii výše je Kohlíček v reprezentačním overalu před Šestidenní 1948, na snímku níže je František Černý.
 - vítěz 175 ccm František Černý.jpg)
První motokros skončil všeobecným úspěchem pořadatelským i sportovním a diváci odcházeli nadšeni. Zrodila se legenda Terénu sv. Petra a nová motoristická disciplína si hlasitě řekla o své místo na slunci.
Text: Míra Šimek
Foto: archív Miloslava Součka