První motokros - zrod legendy

Článek na téma velkého jubilea Terénu svatého Petra samozřejmě musí začínat klasickým klišé, že závodní areál v přehledné kotlině na kraji města je kolébkou československého motokrosu. Samozřejmě je to pravda, protože 18. července 1948 se zde jel první motokrosový závod na našem území a pořadatelský úspěch nastartoval celé další dění v tomto sportu. Samozřejmě nelze vynechat ani pochvalu několika generacím pořadatelů, kteří až do současnosti nepřetržitě pečují o svou velkolepou trať a přivádějí na ní motokrosové závody vrcholné republikové i mezinárodní úrovně. V této souvislosti samozřejmě musí zaznít hrdá zmínka o tom, že v 70. letech 20. století Stříbro dokonce pětkrát hostilo Velkou cenu Československa v seriálu mistrovství světa! Samozřejmě by se z těch sedmi desítek závodních sezón dalo bohatě vybírat a mluvit o mnoha skvělých momentech, ale při kulatém výročí na sebe pozornost logicky poutá začátek legendy – první motokros.

Již od založení Autoklubu ve Stříbře v květnu 1947 patřil mezi nejaktivnější jeho členy František Černý (nar. 1907). Tento všestranný motocyklový jezdec přivezl první informace o motokrosu a přivedl klubové kolegy na myšlenku jej uspořádat. Terénní závody na uzavřené, relativně krátké trati byly žhavou novinkou, která se začala šířit po západní Evropě. V poválečném Stříbře měl Černý prodejnu motocyklů ČZ. Strakonickou značku reprezentoval jako silniční i soutěžní tovární jezdec dokonce už v předválečných letech a vypracoval se mezi absolutní závodnickou špičku v republice.

„Fanánek“ byl hlavní postavou také pro výběr místa a vytyčení první trati. Volba padla na kotlinu za kostelíkem sv. Petra. Stejně jako dnes měla charakter louky, rostlo v ní jen několik osamocených stromů. Silnice nabízela pohodlný přístup a skvělý výhled pro diváky. V budově dnešní klubovny a pod přilehlou pergolou fungovala oblíbená letní restaurace „Amerika“.

Stříbrský klub měl zájem pouze o motokros, ale krajský výbor brannosti svůj souhlas s konáním podmínil tím, že se bude jednat o branný závod. Podmínka byla splněna tím, že se po motokrosu jel navíc nepodstatný jednokolový závod s brannými prvky (hod granátem na cíl, střelba z pušky a přejetí šestimetrového prkna).

Prvotní trať byla vytyčena jako poměrně jednoduchý okruh po obvodu kotliny s minimem zatáček a skoků. Start a cíl byl pod silnicí na Stříbro na dlouhé rovince, které v současnosti dominuje dvojice lavic. V zatáčce u klubovny je dodnes krátký úvoz, který jezdci překonávali napříč a skákali na cílovou rovinku. Byl to jediný skok na trati, která měla délku zhruba 600 m.

Původně se měl závod konat již 20. června, ale pro deštivé počasí byl odložen na 18. července 1948. Zprávu o zrušení původního termínu se nepodařilo dostatečně rozšířit, takže se stejně sjeli všichni jezdci a na 2500 diváků! V červenci se poté závodilo před 4 tisíci přihlížejících, mnoho z nich přijelo i autobusy z velmi vzdálených míst.

Celkem bylo ve 4 třídách přihlášeno 47 jezdců. Drtivou převahu měly naše značky ČZ a Jawa, k vidění byly i stroje DKW, BMW a Williers. Dle očekávání se prosadili čs. reprezentanti z motocyklových soutěží na továrních strojích ČZ. Proti často amatérské konkurenci měli jasnou převahu jak jezdeckou, tak technickou. V jednotlivých třídách zvítězili Václav Diviš (125 ccm), František Černý (175 ccm) a Čeněk Kohlíček (do i nad 250 ccm). Ten vyhrál také absolutně, protože 20 okruhů zvládl ze všech nejrychleji. Na dobové fotografii výše je Kohlíček v reprezentačním overalu před Šestidenní 1948, na snímku níže je František Černý.

První motokros skončil všeobecným úspěchem pořadatelským i sportovním a diváci odcházeli nadšeni. Zrodila se legenda Terénu sv. Petra a nová motoristická disciplína si hlasitě řekla o své místo na slunci.

Text: Míra Šimek
Foto: archív Miloslava Součka