Classic European Championship ve Stříbře byl oslavou motokrosové klasiky

Do Stříbra, kolébky československého motokrosu, se minulý týden sjeli veteráni klasici takřka z celé Evropy, aby v sobotu 7.6.2014 změřili síly v druhém podniku letošního šampionátu jednotlivců pod patronací ECMO (European Classic Motocross Organization). Nakonec dorazilo celkem 172 závodníků, kteří ve 4 věkových kategoriích předvedli své jezdecké umění a stále dobrou fyzickou kondici na motocyklech z let 1960 až 1972.
Na západě Čech zavládlo již několik dní před závodem skutečně letní počasí, které vygradovalo v den závodu průzračně modrou oblohou a teplotou lehce nad tropickou třicítkou. Nic tak nebránilo zkušeným pořadatelům z místního AMK, aby pečlivě přichystali své závodiště na motokrosovou slávu. Dráha byla pečlivě srovnána, celý areál vyčištěn a posekán, vlajky vyvěšeny, prostě Terén sv. Petra se stal opět důstojným prostředím pro mezinárodní soutěžení. Taktéž hlavní organizátoři z CLASSIC MOTOCROSS CZ se věnovali úspěšnému průběhu akce s maximálním nasazením, takže prezident ECMO Alberto Langenberg zářil spokojeností a rozdával tuzemským pořadatelům poklony za sebe i zahraniční účastníky. Kromě připravenosti se mu líbil i charakter trati, kterou označil za velmi bezpečnou pro veteránský závod. Největším nepřítelem pro jezdce (ale i diváky) tak nakonec bylo sobotní horko, kvůli kterému hlavní lékař rozhodl o zkrácení všech rozjížděk o 3 minuty. Pořadatelé bojovali se žhnoucím sluncem usilovným kropením v každé volné chvíli, a přestože by se našly některé prašnější úseky, jezdilo se až do konce bez omezené viditelnosti a bezpečně. O tom svědčí i minimum pádů, z nichž většina byla navíc v postartovní tlačenici.
Nakropení trati provedené během slavnostního zahájení, kterého se zúčastnili i senátor ČR Mgr. Miroslav Nenutil a náměstek hejtmana Plzeňského kraje Jiří Struček, se pak stalo možná trochu nečekanou nástrahou pro Miloslava Součka. Stříbrský rodák a náš vynikající terénář 50. a 60. let 20. století se uvolil ve věku 83 let otevřít závodní program čestným kolem na stroji ESO 250. Souček jako tovární jezdec pomáhal dostat tuto značku do světové špičky. S tratí i nepříliš seřízeným motocyklem si poradil s grácií a za potlesku publika svou domácí dráhu znovu pokořil. Pak už se musel vrátit k pózování pro vděčné fanoušky a k rozdávání rozhovorů a podpisů.
Nemenší pozornosti se ale dostalo i dalším vzácným hostům. Na úplné začátky tohoto sportu jsme vzpomínali s posledními žijícími jezdci z prvního tuzemského motokrosu Vladimírem Houškou a Miroslavem Černým, kteří se poprali s Terénem sv. Petra v onom památném roce 1948. Dnes 95-letý Houška zde o rok později také dokázal zvítězit. Návštěvu ve Stříbře si užil i Součkův vrstevník, soupeř a přítel Vladimír Dubšík. Na dobu velkých úspěchů 70. let minulého století dala vzpomenout parta z Dukly Praha vedená svým trenérem Josefem Hřebečkem a zastoupená Jaroslavem Faltou, Jiřím Churavým a Zdeňkem Velkým. Ten bohužel nemohl zasáhnout do závodu kvůli technickým problémům. Zraněná ruka zase nedovolila přijet Jiřímu Stodůlkovi.
Prvním pádem startovního žebříku se ovšem pozornost nějakých 1500 přihlížejících přesunula k dění na dráze.

„Junioři“ nad 35 let s motocykly do r. 1972 otevírali program a k vidění byl hon naší špičky na několik zahraničních konkurentů. Spolehlivě vepředu jezdil David Říha, druhý z Dánska, a připsal si důležité body. Extratřídu ukázali Petr Dokoupil, který je v elitě republiky i v „neklasických“ veteránech, a Karel Mitvalský, jenž po defektu tlumiče dojížděl se sebezapřením s bolestmi zad. Na předních místech ale nechyběl ani Belgičan Danny Seels a přes bodovou rovnost s Dokoupilem našim „vyfoukl“ celkové vítězství. Sportovně je nutno přiznat, že všem jmenovaným usnadnily život technické problémy spolufavoritů, kteří zastavili v novém zpomalovacím úseku za lavicemi u silnice. Skončil tam Angličan Scott Hayworth a dvakrát vždy v 8. kole z vedoucí pozice Rakušan Werner Schruf na suzuki, kterému nezbylo, než se zoufale chytit za hlavu. Málo platné, ECMO se hlásí k době, v jejíž většině zn. ČZ neměla v japonských strojích konkurenci.

Celkově nad 35 let:
1. Danny Seels (BE) – 95 b, 2. Petr Dokoupil – 95 b, 3. Karel Mitvalský – 76 b (všichni ČZ)
Seels: „Byly to moc hezké závody. Děkuji svému týmu za pomoc a přípravu motocyklu. Jsem rád, že se mi povedlo porazit české kluky, kteří jsou velmi dobří.“

V nejzkušenější kategorii nad 66 let s motocykly do r. 1965 jsme neměli v úplné špičce zastoupení, a tak jsme mohli celkem v poklidu sledovat jasné vítězství favorizovaného Švéda Jörgena Ahlströma. Už od rána nedával nikomu šanci. Nejlepší z našich byl v 1. jízdě 9. Zdeněk Šilhánek a v 2. jízdě na 7. pozici Antonín Křápek.

Celkově nad 66 let:
1. Jörgen Ahlström (SE, BSA) – 100 b, 2. Andre Dandoy (BE, ČZ) – 94 b, 3. Hans Polsvoort (NL, Matchless) – 90 b
Ahlström: „Už od ranního tréninku jsem se cítil dobře a říkal jsem si, že mám svůj den. Baví mě skoky, tak i ty jsem si tu užil.“

Potom ovšem chodila na start kategorie nad 60 let s motocykly do r. 1965 a na Terénu sv. Petra řádně přituhovalo. Karel Kozák, matador z nedalekých Nýřan, totiž přijel do Stříbra jako vedoucí muž seriálu. Vítězství v Dánsku a davy příznivců namotivovaly Kozáka k dalšímu heroickému výkonu. Zastavil jej pouze snad životní výkon Itala Renza de Santise, jinak si poradil jak s Miroslavem Hanáčkem, tak švýcarským obhájcem titulu Walterem Sennem. „Kozina“ splnil úkol a po velkém boji zůstal v čele letošního CEC. Následná oslavná cesta mezi fanoušky po stříbrské silnici se stala jedním z emotivních vrcholů závodu.

Celkově nad 60 let:
1. Renzo de Santis (IT) – 100 b, 2. Karel Kozák – 92 b (oba ČZ), 3. Walter Senn (CH, BSA) – 92 b
de Santis: „Byly to nádherné závody s výbornou organizací. Jsem velmi šťastný, protože dnes je to pro mě první vítězství.“

Pravděpodobně nejlepší motokros se pak servíroval s kategorií nad 50 let se stroji do r. 1970. Belgičan Jan Blancquaert vyhrál v Dánsku obě jízdy a i do Stříbra přijel ukázat, že od r. 1983, kdy byl na yamaze celkově 11. v MS do 125 ccm, závodit nezapomněl. Naši Miroslavové Nejedlý a Kotrla ale Belgičana zatraceně prohnali a postarali se divákům o strhující podívanou.

Celkově nad 50 let:
1. Jan Blancquaert (BE) – 100 b, 2. Miroslav Kotrla – 92 b, 3. Miroslav Nejedlý – 92 b (všichni ČZ)
Blancquaert: „Samozřejmě jsem rád, že se mi povedlo zvítězit. Nebylo to lehké. Líbila se mi i připravenost závodu. Je to má další dobrá zkušenost s vaší zemí, když poprvé jsem u vás závodil na Grand Prix v Holicích v seriálu MS 1983.“

Přestože nám prezident ECMO nemohl slíbit závod na příští sezónu, kdy si budeme připomínat 40 let od zlatého Motokrosu národů 1975 v Sedlčanech, sledujte mezinárodní kalendář veteránů klasiků a neváhejte se vydat na jejich závody. Není to jen záležitost pro fajnšmekry – srdnatý boj českých dresů o stupně vítězů potěší každého fanouška motokrosu.  

Text: Míra Šimek
Foto: Miroslav Jireček - více zde