Československo 1960: Země krále Miloslava
Psal se rok 1960 a motokros vstupoval do svého zlatého věku. Po průkopnických 50. letech se terénní závody motocyklů na relativně krátkých uzavřených okruzích vyšplhaly v technicky vyspělé Evropě na vrchol diváckého zájmu. V nejúspěšnějších zemích jako v Anglii, Belgii, Švédsku nebo Československu patřily motokrosové hvězdy mezi vůbec nejpopulárnější sportovce. Proto by jen málokterý z početných tuzemských motoristických příznivců měl problém pochopit, kdyby někdo naši vlast v roce 1960 nazval „zemí krále Miloslava“. Hlavním „podezřelým“ pro tuto poctu by okamžitě byl motokrosový závodník Miloslav Souček, tovární jezdec ESO Divišov, rodák ze Stříbra a tehdy již zasloužilý mistr sportu.
Mateřská značka Součkovi připravila pro závodní sezónu roku 1960 nové, výkonnější stroje, s nimiž měl přednostně vyrazit do seriálu ME ve třídě do 250 ccm a do závodů mistrovství Československa. Přes vylepšení své materiálně-technické základny si ale fabrická jednička opět musela připadat, že stejně jako v minulosti nastupuje do boje v roli biblického Davida vyzvaného hned několika obry Goliáši. Na domácí stejně jako na mezinárodní scéně tu byla technicky, lidsky a ekonomicky silnější konkurence v podobě týmů našich velkých motocyklových producentů ČZ a JAWA. Obdobně těžkými protivníky hlavně na „Evropě“ k tomu byli reprezentanti západoevropských značek BSA, Greeves, Husqvarna, Maico...
Připravenému a odvážnému Součkovi ovšem štěstí přeje, a i když to není zcela bez komplikací, za řídítky svých 4-taktních strojů ESO se stává skutečným králem Miloslavem a jede si rozhodně pro svoji pyšnou princeznu Krosomilu v podobě nečekané vlády nad motokrosovou sezónou.
Nevykročil přitom zrovna pravou nohou. Po nepříjemném pádu a zranění zubů ve Velké ceně Švýcarska (3.4. Payerne) se Míla dává rychle do pořádku a za 14 dní na to vítězí v prestižním motokrosu doma ve Stříbře ve třídách 350 i 500 ccm. Terén sv. Petra se tehdy jel poprvé na nové trati vedoucí také přes silnici a po louce nad klubovnou. Souček zde uvádí do pohybu vítěznou vlnu, ze které se v květnu stává doslova tsunami.
Tradičně 9.5. přichází Závod vítězství na gigantickém spartakiádním stadionu na pražském Strahově. Desítky tisíc diváků na tribunách vidí Součkův zlatý hattrick, když potřetí za sebou vyhrává prestižní vložený národní závod třídy 250 ccm.
Hned 15.5. se jede na tradiční trati v Přerově silně obsazený mezinárodní motokros. Pro Moravu je to svátek a menší okresní město zaplaví neskutečných 100 tisíc lačných fanoušků. Hvězdou dne je Souček, který ve zdejší Rokli zářil už v minulých letech, takže tu nikoli naposledy nastupuje v roli miláčka publika. A Míla ani tentokrát nezklame a po euforickém výkonu vítězí v obou jízdách půllitrů i v závodě do 350 ccm.
O týden později se opět roztáčí kola ME tř. do 250 ccm, kde na pořad přichází slavná VC Československa 22.5. v pražské Šárce. Národ žije motokrosem, a tak 80 tisíc fanoušků s nadšením sleduje triumf naší trojice v 1. jízdě. Souček v tradiční kostkované košili v její polovině předstihl dosud vedoucího Vlastimila Válka (ČZ), z hloubi pole se na 3. místo vytáhl Jaromír Čížek (JAWA). V 2. jízdě Součka přemůže pouze Angličan Jeff Smith (BSA), takže zlatý věnec zůstává doma. Součka na stupně vítězů doprovází stříbrný Smith, bronz bere jeho mladý krajan Dave Bickers (Greeves).
Navazující VC Polska (29.5. Zabrze) potvrzuje výtečnou Součkovu jarní formu a také oprávněnost Válkovy nominace do reprezentační sestavy. Po boji mezi našimi a Angličany je polské konečné pořadí: 1. Bickers, 2. Souček, 3. Válek. Také v ME se nachází ve vedení stejná dvojice.
Šampionát dvěstěpadesátek nyní pokračuje zběsilým tempem každý víkend. Po zadřeném motoru v Itálii si Souček připisuje cenný bod za 6. místo ve VC NDR (12.6. Eisenach) a za týden si na nebezpečné pískové trati finské Ruskeasanty polepšuje o další 3 body za 4. místo. Severské klání nedopadlo dobře pro Čížka, který se nepříjemně zranil po nárazu do stromu.
Smůla se pak nalepí i na aktuální českou jedničku. Po zranění v Lucembursku Souček odstupuje pro závadu ve Velké Británii a ani ze švédského písku body neveze. Letní bodový půst znamená propad na průběžné 7. místo ME, ale ztráta není velká.
Návrat na středoevropskou hlínu konečně znamená otočení listu. Evropský lídr Bickers se podruhé v sezóně staví na start závodu v Československu, tentokrát je tomu tak před 30 tisíci diváků při mistrovství republiky 14.8. v Holicích. A podruhé se talentovaný Angličan musí smířit se Součkovým vítězstvím! Mílovi to dodává sebedůvěry k útoku v posledním podniku ME ve VC SRN (4.9. Leichlingen). Zlobí ho motor, zlomí si žebra, ale přesto dojíždí v obou jízdách hned za novým šampiónem Bickersem. Celkově druhý v ME končí Smith, zisk 6 bodů z finálového závodu posunuje na výborné 3. místo právě Součka!
Náš nejlepší reprezentant je králem sezóny i na domácích tratích. Když jej ve 4-dílném československém šampionátu nikdo nedokáže porazit, je zcela po zásluze korunován mistrem republiky v kubaturách do 250 a 500 ccm. Říjnové republikové finále si Souček celkem symbolicky užívá na další ze svých oblíbených tratí v Sedlčanech. V davu 15 tisíc diváků nemůže chybět ani mnoho zaměstnanců z nepříliš vzdálené mateřské továrny ESO.
Motokrosové Československo roku 1960 leží u nohou krále Miloslava z Divišova. Populární časopis Květy o Součkovi píše článek, ve kterém se objevují jeho obdivuhodné kariérní statistiky po této sezóně: 69 vítězství, 16x 2. místo, 18x 3. místo a 10x 4. místo. I díky Součkově práci se 4-taktní terénní motocykly ESO během několika let dostaly do absolutní špičky a dobře se prodávají po celé Evropě. Zrodila se legenda...
text: Miroslav Šimek
foto: archív Miloslava Součka